Zondag 20 oktober 2024: Schoonebeek – USV 0 – 1 (0-3)

2 min: 0-1 Leon Kooiker
77 min: 0-2 Leon Kooiker
81 min: 0-3 Thijmen Stegeman

Schoonebeek geflatteerd onderuit tegen USV

Na de ruime zege op Wijster vorige week, kwam deze zondag koploper USV op bezoek op sportpark “de Gruinte”. Na een wedstrijd waarin in de kansen spaarzaam waren, won USV geflatteerd met 0-3.

USV begon sterk aan de wedstrijd en kreeg in de tweede minuut al een vrije bal net buiten de zestien. Leon Kooiker zette zich achter de bal en zijn inzet werd in de muur getoucheerd, waardoor doelman Martin Berens op het verkeerde been stond en de bal in het doel hobbelde, 0-1. Vervolgens liet USV zien waarom het ongeslagen bovenaan staat met nul tegendoelpunten; het is een stabiele ploeg, met op elke positie een goede voetballer, het staat compact en als er al eens iets door glipt, dan staat de beste van het veld Sander Schaeffer altijd op de goede plek. De enige makke van USV is dat ze weinig creëren, maar daarentegen geven ze ook weinig weg. Schoonebeek had even een kwartiertje nodig voordat het beter in de wedstrijd kwam, langzaamaan wist Schoonebeek zich steeds beter onder druk uit spelen. En net toen Schoonebeek een overwicht kreeg, creëerde USV zijn enige echte uitgespeelde kans van de wedstrijd. In de 22e minuut gaf Leon Kooiker een voorzet op Niek Ekkelenkamp, maar Ekkelenkamp kopte van dichtbij in de handen van doelman Berens. Dit was ook de laatste noemenswaardige kans van de eerste helft.

Ook in de eerste minuut van de tweede helft kreeg USV weer een kans in de schoot geworpen. Luca Kolmer leed balverlies net buiten de zestien, Leon Kooiker pikte de bal op en schoot net voorlangs. Daarna kwam Schoonebeek steeds beter in de wedstrijd, maar echt gevaarlijke kansen wist het niet te creëren. Ook USV kon zelf weinig creëren maar strafte wel de fouten van Schoonebeek af. In de 76e minuut kopte Luca Kolmer iets te kort terug op doelman Berens, Berens werkte de bal voor de instormende Thijmen Stegeman weg, en vervolgens rolde Stegeman over doelman Berens heen. Scheidsrechter Haanstra zag hier een pennel in, die vervolgens door Leon Kooiker binnen werd geschoten, 0-2. In de 81e minuut ging het mis in de opbouw in de Schoonebeek defensie, Niek Weitering bracht Martin Berens in de problemen maar die kon nog net Luca Kolmer bereiken, Leon Kooier maakte vervolgens een overtreding op Kolmer, en gleed de bal naar Thijmen Stegeman, Stegeman kon de bal in het lege doel tikken, 0-3.

Na de wedstrijd was trainer Tenfelde realistisch; USV had meer kwaliteit. Trainer van Faassen van USV was in zijn nopjes met de drie punten en dat USV nu alleen koploper was. Volgende week is een beker/inhaal weekend en is Schoonebeek vrij, de week erna moet het op bezoek bij Zwartemeerse Boys, USV krijgt dan Dwingeloo op bezoek.