Zondag 15 oktober 2023: Wacker – Schoonebeek 2 – 8 (2-4)

Opstelling:

Martin Berens, Stijn Schepers (Johan Bos), Jan Willem Wubkes, Tim Slomp, Jeffrey Berens, Niels Striper (Maik Imming), Finn Buursma, Justin Katuin, Niek Weitering (Niek Huser), Twan Steffens en Leon Steffens (Jordy Bosch).

Scheidsrechter: H.Drost

Kaarten: Geen

09 min: 0-1 Leon Steffens
13 min: 0-2 Tim Slomp
14 min: 1-2 Tom Oudman
20 min: 2-2 Joris Brouwer
31 min: 2-3 Niels Striper
45 min: 2-4 Finn Buursma
55 min: 2-5 Stephan Pouwels (eigen doel)
67 min: 2-6 Finn Buursma
83 min: 2-7 Niek Huser
90 min: 2-8 Finn Buursma

Schoonebeek goed wakker tegen Wacker

Na het eerste puntje vorige week tegen Oranje Zwart moest Schoonebeek deze zondag op bezoek bij Wacker in De Wijk. Na een doelpuntrijke wedstrijd nam Schoonebeek met een ruime 2-8 overwinning de punten mee naar huis.

Wacker trainer Gert Jan Hoekstra moest vooraf flink puzzelen want hij miste drie van zijn betere spelers. Schoonebeek trainer Abel moet het hele seizoen al puzzelen vanwege 6 geblesseerde selectiespelers, maar Abel heeft de puzzel inmiddels redelijk opgelost; met basisplaatsen voor Finn Buursma (JO17), Niels Striper (2e) en Justin Katuin (3e), en op de bank nog Maik Imming (JO17), Johan Bos (3e) en Mike Stam (3e). Schoonebeek begon sterk aan de wedstrijd, het maakte gretig gebruik van de geboden ruimte. In de 9e minuut was het voor de eerste keer raak; Twan Steffens werd de diepte ingestuurd door Niels Striper, Steffens werd vervolgens binnen de zestien neergelegd. De toegekende strafschop werd door Leon Steffens binnen geschoven, 0-1.
Vier minuten later lag ook de tweede in het netje; na een prachtige aanval over vele schijven (Jeffrey-Justin-Niek W-Stijn-Twan) werd de bal teruggelegd op de mee opgekomen Tim Slomp, Slomp plaatste de bal in de verre hoek, 0-2. Dit was trouwens na 9 seizoenen in Schoonebeek 1 de eerste goal voor Slomp. Nog geen minuut later kwam Wacker weer terug in de wedstrijd, een corner werd niet goed door de Schoonebeek defensie verwerkt en werd zo in de voeten van Tom Oudman geschoven. Oudman aarzelde niet en schoot van dichtbij binnen, 1-2. In de 19e minuut profiteerde Wacker bijna van een verkeerde buitenspelval van Schoonebeek, Milan Hogen-Esch stond in één keer oog in oog met doelman Martin Berens, maar Berens redde bekwaam. Een minuutje later was het wel weer gelijk; wederom wist de Schoonebeek verdediging een bal niet goed weg te werken, en deze keer belandde de bal bij Joris Brouwer net buiten de zestien, Brouwer schoot vervolgens fraai binnen, 2-2. In de 22e minuut leek Schoonebeek weer op voorsprong te komen, Twan Steffens was er weer vandoor over de linker kant, legde terug op Niels Striper, maar Striper mikte net voorlangs. In de 31e minuut waas het wel raak; een lange bal van Jeffrey Berens werd door Finn Buursma terug gelegd op Niels Striper, en Striper schoot beheerst links onder in de hoek raak, 2-3. Op slag van rust was Twan Steffens over links er weer door, deze keer legde hij terug op Finn Buursma, en Buursma schoot gedecideerd binnen, 2-4.

Na de rust ging Schoonebeek door waar het de eerste helft gestopt was, met aanvallen dus. In de 51e minuut had Leon Steffens de wedstrijd voortijdig kunnen (moeten) beslissen, alleen voor doelman Wart van Holsteijn had hij alle tijd en ruimte maar schoot uiteindelijk voorlangs. Twee minuten later ging Niek Weitering goed door over links, bereikte Leon Steffens maar die nam de bal verkeerd aan waardoor ook deze kans verloren ging. In de 55e minuut was het wel raak; Niels Striper was er door via de rechter kant, en gaf een strakke voorzet op Leon Steffens bij de tweede paal. Maar de bal werd onderweg al door Stephan Pouwels binnen gegleden in het eigen doel, 2-5. Wacker probeerde nog terug te komen en ging “alles of niets” spelen en gaf daardoor nog meer ruimte weg. Schoonebeek profiteerde van de geboden ruimte in de 67e minuut. Johan Bos veroverde de bal, stuurde Twan Steffens de diepte in en Steffens legde terug op Finn Buursma die van dichtbij zijn tweede binnen schoof, 2-6. Wacker kreeg toch nog een grote kans maar Joris Brouwer schoot net voorlangs. In de 83e minuut scoorde Schoonebeek weer; Finn Buursma stak Niek Huser weg en Huser faalde niet alleen voor doelman Holsteijn, 2-7. In de 90e minuut maakte de zestienjarige Finn Buursma zijn hattrick vol; wederom was “man of the match” Twan Steffens er op links door en wist weer Finn Buursma te vinden, van dichtbij tikte Buursma de 2-8 eindstand binnen.

Het is lang geleden dat Schoonebeek met zulke grote cijfers een uitwedstrijd heeft gewonnen, als dat al ooit gebeurd is. Trainer Hoekstra kon de totale offday van Wacker niet verklaren en wilde deze dan ook snel vergeten. Trainer Abel was in zijn nopjes, hij had goed voetbal en acht mooie doelpunten gezien, de twee tegentreffers was hij dan ook snel vergeten. Volgende week is een bekerweekend, dan is Schoonebeek vrij en krijgt Wacker Actief op bezoek. De week erop moet Schoonebeek op bezoek bij Dwingeloo en Wacker bij Sweel. De teugreis was voor Schoonebeek heel erg gezellig en kon niet lang genoeg duren…