Zondag 27 november 2022: Schoonebeek – Sweel 0 – 1 (0-1)

Opstelling:

Martin Berens, Jeffrey Berens, Jan Willem Wubkes, René Streuer, Johan Bos (Chiel Steffens), Stijn Schepers (Dennis Striper), Leon Heegen (Finn Buursma), Mill Schnoing (Jort Schnoing), Niek Huser, Leon Steffens en Remco Huser.

Scheidsrechter: Lubberts

Gele kaarten: Jeffrey Berens en Niek Huser (Schoonebeek)

Rode kaart: Lars Stadman (Sweel)

32 min: 0-1 Jorrit Reuvers

Schoonebeek brengt te weinig tegen Sweel

Na de overwinning vorige week uit bij Nieuw Buinen, kwam nu Sweel op bezoek op sportpark “De Gruinte”. Na een middag zonder goed voetbal en weinig spektakel, trok Sweel uiteindelijk tegen Schoonebeek aan het langste eind. En ondanks dat Sweel meer dan een half uur met een man minder speelde, won het toch met 0-1.

Na de aftrap door pupil van de week Davey Lubbers speelde Sweel iets makkelijker en bouwde het langzaam een overwicht op. Aan beide zijden waren enkele mogelijkheden, maar echt veel te genieten was er niet. Pas in de 18e minuut was het eerste gevaar; na een snelle uitval zette Johan Bos voor op Remco Huser, Huser sprong hoger dan keeper Lars Sikken maar kopte de door Kort Groen & Terrein aangeboden wedstrijdbal over. In de 25e minuut een snelle uitbraak van Sweel over links, Stein Jansen kwam alleen voor doelman Martin Berens, en Berens redde op de inzet van Jansen. Rond het half uur werd Schoonebeek iets sterker en dit resulteerde in een paar kansen voor Stijn Schepers en Leon Steffens, maar doelman Sikken hield zijn doel schoon. In de 32e minuut kreeg Sweel een vrije bal halverwege de Schoonebeek helft. Wouter van der Veen slingerde de bal voor en Jorrit Reuvers kon ongehinderd binnen koppen, 0-1.

Ook in de tweede helft viel er weinig te genieten voor het publiek. De eerste opwinding ontstond in de 54e minuut toen Lars Stadman zijn tweede gele kaart kreeg en kon vertrekken. Vanaf dat moment beperkte Sweel zich tot het verdedigen van de voorsprong en Schoonebeek wist niet goed om te gaan met de man meer situatie en creëerde te weinig. In de 60e minuut toch een kans voor Schoonebeek; een lange voorzet van René Streuer belandde bij Leon Steffens, en de inzet van Steffens kon nog net door een verdediger van de lijn getikt worden. In de 77e minuut een schot van Jan Willem Wubkes net voorlangs en in de 81e minuut een schot van Leon Steffens voorlangs. Tegen het eind werd Sweel nog gevaarlijk bij een aantal corners, bij één van de corners glipte de bal door de handen van doelman Berens maar kon Jeffrey Berens redding brengen op de lijn. Diep in de blessuretijd leek Sweel de wedstrijd definitief te beslissen; Jasper van der Veen was er door over rechts, legde voor op Richard Speelman, en die mikte de bal op de paal.

Zo haalde Sweel dus redelijk eenvoudig het eind van de wedstrijd en kon weer drie punten bijschrijven. Sweel nadert koploper SVV tot op twee punten, Schoonebeek blijft nog net in het linker rijtje hangen. Volgende week is het “derby time” Sweel krijgt dan Sleen op bezoek, en Schoonebeek krijgt dan de buren van SVV’04 op bezoek in Nieuw Schoonebeek.