Zondag 16 oktober 2022: Twedo – Schoonebeek 2 – 0 (0-0)

57 min: 1-0 Dimitrios Lazaridis
90+4 min: 2-0 David Rabbers

Twedo wint verdiend van Schoonebeek

Nadat Twedo en Schoonebeek allebei vorige week gelijk hadden gespeeld, stonden de dit seizoen nog ongeslagen teams zondag in Nieuw Amsterdam/Veenoord tegenover elkaar. Al snel bleek dat Twedo iets sterker was en uiteindelijk ook verdiend met 2-0 won.

Direct vanaf de aftrap zette Twedo Schoonebeek vol onder druk, Schoonebeek kwam hierdoor niet aan voetballen toe, maar ook Twedo had moeite om een fatsoenlijke aanval op te zetten. Twedo hield wel het grootste gedeelte van de eerste helft het overwicht, maar veel verder dan een aantal afstandsschoten kwam het niet. Tegen de rust kwam Schoonebeek iets beter in de wedstrijd zonder dat dit grote kansen opleverde.

Twedo begon ook beter aan de tweede helft en had al een aantal kansen om zeep geholpen voordat het in de 57e minuut op voorsprong kwam. Schoonebeek verdediger Jeffrey Berens kreeg de bal niet weg, Bram Vuuregge pikte de bal op en draaide bij Berens weg, vervolgens legde hij breed op Dimitrios Lazaridis. Voor Lazaridis was het een koud kunstje om van dichtbij de bal in het lege doel te tikken, 1-0. Twedo wilde gelijk doordrukken en kreeg hier ook wel de kansen voor, maar de voorwaartsen hadden hun vizier niet op scherp staan. In de 63e minuut was de grootste kans; Bram Vuuregge ging hard door op doelman Martin Berens, Berens bleef geblesseerd achter en de bal stuiterde voor de voeten van Sander Boer, Boer had de hoek voor het uitkiezen maar zijn inzet kon nog door René Streuer van de doellijn worden gekopt. Tegen het eind van de wedstrijd ging Schoonebeek steeds meer op zoek naar de gelijkmaker, trainer Abel wisselde aanvallend en bracht onder andere de 15-jarige tweeling Jort en Mill Schnoing. Deze twee creëerden ook de grootste kans, Mill veroverde de bal op het middenveld, gaf een steekpass op Jort, Jort ging alleen op ver uitgekomen doelman Rick Manting af, en Manting hinderde hem net genoeg om een treffer te voorkomen. In de 82e minuut had Schoonebeek een strafschop moeten krijgen, vanuit een corner viel de bal op een uitgestoken arm van een Twedo verdediger, maar de verder uitstekend leidende scheidsrechter Alexander Vechter zag het niet. Doordat Schoonebeek steeds meer risico ging nemen, kregen de aanvallers van Twedo steeds meer ruimte. Dit leverde een aantal levensgrote kansen op. In de tweede minuut van de blessuretijd wist Jeffrey Berens nog een inzet van Jurben Visser van de lijn te halen, maar twee minuten later was het David Rabbers die aan alle twijfel een einde maakte. In de 94e minuut kon Rabbers alleen op doelman Berens af, hij omspeelde Berens en tikte binnen, 2-0.

Doordat het lang 1-0 bleef, bleef Schoonebeek in de wedstrijd en had er misschien een verrassing ingezeten. Maar na de wedstrijd was iedereen erover eens dat de overwinning voor Twedo terecht was. Volgende week is het een bekerweekend en krijgt Twedo Valthermond op bezoek, Schoonebeek is een weekje vrij en over twee weken krijgt het Gasselternijveen op bezoek. Twedo moet dan naar Sleen.