Zondag 20 september 2020: Ruinerwold – Schoonebeek 2 – 2 (0 – 1)

27 min: 0-1 Justin Katuin
52 min: 1-1 Tim Hogenhorst
54 min: 2-1 Kevin Loof
60 min: 2-2 Niek Huser

Scheidsrechter: H. Drost

Gele kaarten: Peter Fijnheer, Lard Grol en Frank Jansen (Ruinerwold) en Niek Huser en Rene Streuer (Schoonebeek)

Schoonebeek begint met gelijkspel bij Ruinerwold

Na een lange Corona-stop, FC12-Regiocup en bekercompetitie mocht Schoonebeek dan eindelijk weer in competitieverband voetballen. Op het programma stond de uitwedstrijd tegen Ruinerwold, één van de onbekende teams in de vierde klasse D.

Het eerste kansje was voor Ruinerwold, maar daarna kwam Schoonebeek beter in de wedstrijd. Dit leverde ook een aantal kansen op; Leon Steffens schoot in het zijnet, Twan Steffens een vrije bal in de handen van de keeper en na goed druk zetten van Jeffrey Berens kopte een verdediger bijna in eigen doel. In de 27e minuut viel dan de openingstreffer, na een aanvallende actie van Jeffrey Berens toucheerde een verdediger de bal met hand binnen de beruchte lijnen. Justin Katuin benutte vervolgens de toegekende strafschop, 0-1. Vlak daarna had Schoonebeek de score kunnen verdubbelen, maar de keeper van Ruinerwold pareerde de schoten van Leon Steffens en Niek Huser. Ruinerwold probeerde voor de rust nog iets terug te doen, zo werd een vrije bal op een meter of 20 van het Schoonebeek doel hard over geschoten. En omdat Leon Steffens vlak voor rust net naast schoot, bleef de ruststand 0-1.

In de tweede helft kantelde de wedstrijd volledig, binnen drie minuten boog Ruinerwold de 0-1 achterstand om in een 2-1 voorsprong. In de 52e minuut raakte ook Niek Weitering de bal met de hand binnen de zestien, Tim Hogenvorst benutte de strafschop, 1-1. En twee minuten later leed Jeffrey Berens dom balverlies, en met één steekpassje stond Kevin Loof alleen voor doelman Martin Berens. Loof schoof beheerst binnen en zette Ruinerwold zo op een 2-1 voorsprong. Schoonebeek moest nu in de achtervolging, en in de 60e minuut had het al succes. Een voorzet van Tim Slomp werd door Niek Huser fraai in de kruising gekopt, 2-2. Daarna ging Schoonebeek op zoek naar meer, en er kwamen kansen voor Twan Steffens (vrije bal), Jeffrey Berens (vrij voor leeg doel maar zijn inzet miste net het vangnet) en Dennis Striper (schot naast). Diep in blessuretijd leek Ruinerwold, geheel tegen de verhouding in, er alsnog met de winst vandoor te gaan. Na een snelle uitbraak kon Martin Berens ternauwernood met de voet redding brengen, en de terugspringende bal werd vervolgens op de lat gekopt waarna Jan Willem Wubkes de bal kon wegwerken. Zo bleef de 2-2 eindstand op het scorebord staan.

Na de wedstrijd heerste er bij Schoonebeek een dubbel gevoel; men had het betere veldspel en de betere kansen, maar in twee minuten zijn twee doelpunten en dus twee punten weggeven. Terwijl Schoonebeek aan het eind van de wedstrijd nog door het oog van de naald is gekropen. Volgende week komt Sleen op bezoek op sportpark “De Gruinte”. Sleen was afgelopen seizoen één van de betere teams, dus Schoonebeek is gewaarschuwd.