Zondag 29 september 2019: KSC – Schoonebeek 5 – 1 (2-0)

16 min: 1-0 Jurgen Huizing
23 min: 2-0 Björn Philips
46 min: 3-0 Gert-Jan Ensing
71 min: 3-1 Jordy Bosch
77 min: 4-1 Björn Philips
86 min: 5-1 Lars Haandrikman

Na een verdienstelijk gelijkspel vorige week tegen Sleen, moest Schoonebeek afgelopen zondag uit naar KSC. Uit bij KSC lijkt het altijd wel slecht weer, en ook deze middag zaten de weergoden niet mee. KSC had vorige week nipt verloren bij Sweel, en wilde dat recht zetten tegen Schoonebeek. Met een 5-1 overwinning is dat meer dan gelukt.

Schoonebeek kwam goed uit de startblokken, en drong KSC vanaf het begin terug. Het leverde enkele mogelijkheden op, maar gescoord werd er niet. Nagenoeg de eerste keer dat KSC in de buurt van het Schoonebeekdoel kwam, was het wel gelijk raak. Jurgen Huizing werd in de diepte weg gestuurd, en 1 op 1 met doelman Berens ronde hij bekwaam af, 1-0. Aan de andere kant had Jeffrey Berens de grootste Schoonebeekkans; 1 op 1 met de KSC-doelman prikte hij de bal net naast. De tweede grote kans van KSC was ook weer raak. Na een afstemmingsfout in de Schoonebeek verdediging kwam Björn Philips in vrije positie, hij aarzelde niet en schoot raak in de lange hoek, 2-0. Schoonebeek probeerde daarna in de wedstrijd terug te komen, met een extra portie werklust en inzet ging met op zoek naar de aansluittreffer, maar deze viel niet meer voor de rust.

Schoonebeek kwam vol goede moed uit de kleedkamer voor de tweede helft, maar dit werd in de eerste minuut na rust alweer de grond ingeboord. Mike Stam maakte een domme overtreding net buiten de zestien, maar scheidsrechter Langenberg beoordeelde dat de overtreding binnen de lijnen was gebeurd. Gert-Jan Ensing schoot de strafschop binnen waardoor de wedstrijd beslist leek, 3-0. Schoonebeek probeerde daarna nog wel iets te forceren, maar het echte geloof was eruit. KSC had de score makkelijk kunnen vergroten, maar de spitsen waren niet scherp genoeg. Na een minuut of 70 leek Schoonebeek toch nog terug te komen in de wedstrijd, Jordy Bosch krulde een vrije trap fraai om de muur in de linker onderhoek, 3-1. Lang duurde de opleving van Schoonebeek niet, want binnen een paar minuten bracht Bjorn Philips de score op 4-1. Lars Haandrikman bepaalde uiteindelijk de eindstand op 5-1.

Een smet op de wedstrijd, naast de dikke nederlaag voor Schoonebeek, was het geblesseerd uitvallen van Max Bosch. Na een grove charge van een KSC verdediger, moest hij met een (zware) enkelblessure van het veld getild worden. Na afloop was iedereen er wel over eens dat de overwinning voor KSC terecht was, maar dat 5-1 toch wel een beetje geflatteerd was.