Zaterdag 4 mei 2019
Mamio JO13-1 – SWB JO13-1G 2 – 0 (0-0)

SWB JO13 strandt in halve finale

’s Morgens om half 9 in de bus naar Groningen, op een zaterdag in de vakantie, is wel erg vroeg. Maar als je ver komt in de beker, dan komen de tegenstanders steeds verder weg. SWB JO13 was inmiddels tot de halve finale gekomen, en de tegenstander daarin was Mamio uit Groningen. Mamio betekent in het Surinaams “lappendeken”, en dat was in het veld ook te zien.

In het begin van de wedstrijd begonnen beide teams een beetje aftastend, wat wel snel duidelijk was dat Mamio veel de lange bal hanteerde, en SWB het via combinatievoetbal probeerde. Langzaam kwam SWB steeds beter in de wedstrijd, en de eerste kansjes begonnen ook te komen. De snelle spitsen van Mamio werden door de SWB verdediging onschadelijk gemaakt, waardoor Kjeld slechts enkele ballen hoefde op te rapen. Aan de andere kant werden de kansen steeds groter, maar de bal wilde het doel niet in. Mamio kon maar geen vat krijgen op de snelle SWB-combinaties, en moest steeds verder terug. De bal belande nog twee keer op de lat boven de Mamio doelman, maar gescoord werd er niet. Op slag van rust kreeg Mamio toch nog een grote kans, maar de bal werd vakkundig door Kjeld via de lat over getikt. Zo bleef de stand tot de rust 0-0.

In de rust werd er volop gewisseld, maar het spelbeeld veranderde hierdoor niet, Mamio de lange bal en SWB voetballen via de combinaties. SWB kwam er wel steeds moeilijker door, en de kansen werden ook spaarzamer. Mamio bleef via de counter wel dreigend via de snelle spitsen, maar kansen leverde dit ook niet op. Tot ongeveer de 20e minuut, na een counter van Mamio kon de spits zich vrij kappen, en schoot de bal over Kjeld net onder de lat binnen, 1-0. SWB moest toen nog meer op de aanval spelen, maar het kwam er niet echt meer door. De spelers hadden al zoveel energie in de wedstrijd gelegd, dat zelfs enkele wissels de wedstrijd niet meer konden kantelen. Met nog een dikke hagelbui op de kop, zat het ook allemaal net teveel tegen deze morgen. Vlak voor tijd maakte Mamio via weer een snelle uitval zelfs de 2-0. En was het bekersprookje over voor SWB JO13.

Ondanks het verlies was men aan SWB kant toch zeer tevreden, het had een prachtig bekertoernooi met vele overwinningen gehad, en had zelfs de halve finale bereikt. Tegen de uiteindelijke finalist Mamio was het ook beter, alleen de bal wilde er gewoon niet in deze zaterdag. Na Mamio succes gewenst te hebben voor de finale, ging de bus weer terug naar Weiteveen en Nieuw Schoonebeek, waar het bekeravontuur werd afgesloten met patat en snacks.

Afbeelding kan het volgende bevatten: een of meer mensen en buiten

Afbeelding kan het volgende bevatten: 2 mensen, buiten en natuur
Afbeelding kan het volgende bevatten: een of meer mensen, sportende mensen, boom, kind, buiten en natuur
Afbeelding kan het volgende bevatten: een of meer mensen, sportende mensen, kind, gras en buiten