Zondag 28 april 2019: Pesse – Schoonebeek 2 – 2 (2-1)

15 min: 0-1 Jeffrey Berens
42 min: 1-1 Corian Casander
45 min: 2-1 Gerben Slomp
62 min: 2-2 Justin Katuin

Schoonebeek sprokkelt punt tegen Pesse

Afgelopen zondag moest Schoonebeek uit naar Pesse. Pesse heeft bijna het hele seizoen bovenaan gestaan, maar de kampioensmachine hapert de laatste tijd een beetje. Schoonebeek, dat de ziekenboeg weer verder gevuld zag worden met o.a. Niek Huser, ging met weinig aspiraties op pad, maar sprokkelde met een 2-2 gelijkspel toch weer een puntje.

Pesse startte furieus en al in de eerste minuut moest doelman Berens van Schoonebeek handelend optreden; hij plukte stijlvol een kopbal uit de bovenhoek. Tijdens de aanvalsstorm van Pesse kreeg Schoonebeek af en toe wat ruimte voor een counter. In de zesde minuut werd Johan Bos weggestuurd door Dillan Schulte, maar Bos treuzelde net te lang om doeltreffend uit te halen. In de 15e minuut deed Jeffrey Berens het beter. Berens werd door Jesper Swieters diep gestuurd, kapte zijn man uit en verschalkte de Pesse doelman in de linker hoek, 0-1. Pesse probeerde de druk nog verder te verhogen, maar Schoonebeek kreeg de wedstrijd steeds beter onder controle. Daar waar Pesse het veldoverwicht had met een aantal kansen voor vooral Slomp, waren de uitvallen van Schoonebeek minstens zo gevaarlijk. Schoonebeek leek zo met de 0-1 voorsprong de rust te halen, maar een onoplettendheid bij een corner stelde Corion Casander in staat om de stand op 1-1 te brengen. Diep in de blessuretijd kreeg Schoonebeek nog een vrije bal op 20 meter van het Pesse doel, net als vorige week tegen Bargeres. En ook deze vrije bal ging mis en counterde Pesse razendsnel het hele veld over (net als vorige week), de snelle en behendige Gerben Slomp schoot de 2-1 binnen. Daarna was het direct rust.

Na de rust bleef Johan Bos geblesseerd achter in de kleedkamer en werd vervangen door Chiel Steffens. Pesse ging door waar het de eerste helft gestopt was, het zocht de aanval en had weer een veldoverwicht. Maar de scherpte ontbrak waardoor Schoonebeek redelijk eenvoudig overeind bleef. In de 61e minuut viel bij Schoonebeek ook nog Mike Stam geblesseerd uit, waardoor de net 16 jarige Dennis Striper zijn verdienstelijke debuut kon maken. In de 62e minuut stuurde Chiel Steffens Justin Katuin diep, Katuin was sneller dan de Pesse defensie en scoorde zo de 2-2. Pesse probeerde met aanvallende wissels toch nog de winst naar zich toe te trekken, maar Schoonebeek verdedigde met man en macht. Verder dan een gevaarlijke vrije bal van Kleine kwam Pesse niet, en via de counter had Jesper Swieters ook nog de 2-3 op de schoen. Uiteindelijk bleef het dus 2-2.

Schoonebeek was achteraf erg tevreden met het onverwachte maar niet onverdiende punt. In de strijd om de nacompetitieplekken deed het goede zaken. Komende donderdag kan het zich tegen directe concurrent EHS min of meer veilig spelen. Pesse was achteraf toch nog blij, want koploper HODO had verloren bij OVC. Waardoor Pesse nu samen met HODO bovenaan staat.

Schoonebeek: Martin Berens, Jesper Swieters, Leon Steffens, Johan Bos (Chiel Steffens), Rene Streuer, Justin Katuin ©, Jeffrey Berens (Joshmar Steffens), Dillan Schulte, Mike Stam (Dennis Striper), Max Bosch en Maurice Beerlink. Gele kaarten: Jeffrey Berens en Chiel Steffens (Schoonebeek, assistent-scheidsrechter: Mark Scherpen en scheidsrechter A. Vegter.

Verslag Hoogeveensche courant; https://www.hoogeveenschecourant.nl/…/pesse-morst-dure-punt…