Zondag 31 maart 2019: DVC’59 – Schoonebeek 3 – 2 (3–2)

13 min: 0-1 Leon Steffens

15 min: 0-2 Leon Steffens

34 min: 1-2 Roy Sibon

40 min: 2-2 Lars Jakobs

41 min: 3-2 Johan Bos (e.d.)

Bizar scoreverloop leidt tot nederlaag Schoonebeek

Schoonebeek trad zondag jl. voor de return aan tegen het onderaanstaande DVC’59. Schoonebeek was gewaarschuwd dat het geen makkie zou worden, want in de thuiswedstrijd werd nog verloren van DVC. Ondanks de waarschuwing trok Schoonebeek aan het kortste eind, want DVC ging met de 3-2 zege aan de haal.

DVC begon gelijk fel aan de wedstrijd, het gooide strijd in de duels en probeerde zo Schoonebeek te ontregelen. Schoonebeek probeerde voetballend de oplossing te vinden, en kreeg langzamerhand de wedstrijd in handen. De eerste speldenprikken waren nog wel van DVC, maar in de 13e minuut opende Schoonebeek de score. Maurice Beerlink stuurde medespeler Leon Steffens weg, die met links doeltreffend binnenschoot, 0-1. Twee minuten later werd dezelfde Leon Steffens aangespeeld door Niek Huser, en uit de draai schoof Steffens 0-2 binnen. Na een kwartier spelen leek Schoonebeek op Sportpark Bloemendaal te Nieuw Dordrecht dus op rozen te zitten. Maar bloemen verwelken en in de 34e minuut, na een hoekschop van DVC, wees scheidsrechter Edwin Beekhuis uit Groningen ineens naar de penaltystip. Er zou gedrukt zijn, maar 22 man op het veld keken elkaar verbaasd aan. Roy Sibon pakte het cadeautje uit, en benutte de strafschop, 1-2. Er sloop enige onzekerheid in het Schoonebeekteam, en een kopbal 5 minuten voor rust van Lars Jakobs, betekende de 2-2 gelijkmaker voor de thuisploeg. Nog was het leed niet voorbij; want een minuut later speelde Johan Bos terug op doelman Martin Berens. Berens wilde ruimen, maar de bal stuiterde vlak voor hem op een polletje omhoog, over zijn voet, in het doel, en dat betekende een 3-2 ruststand.

De tegenslag bracht Schoonebeek geheel uit hun doen. Na rust lukte het niet meer om goed voetbal op de mat te leggen, het hanteerde veelvuldig de lange bal en vergat te voetballen. DVC’59 verdedigde met man en macht de voorsprong, en schuwde daarbij niet het fysieke duel. Ook gebruikte trainer Arends tactisch alle wissels, maar Schoonebeek kon door omzettingen het tij niet meer keren. Toch kreeg Schoonebeek in de slotfase nog een levensgrote kans op de gelijkmaker, de geheel vrijstaande Leon Steffens maaide 5 meter voor het doel over de bal.

Een teleurstellend Schoonebeek verloor voor de tweede keer dit seizoen van DVC’59, dat de rode lantaarn voorlopig overdraagt aan Witteveense Boys.

HH/PS

Geen fotobeschrijving beschikbaar.