Zondag 7 mei 2017: Schoonebeek – DVC’59 3 – 1  (1–1)

3 min: 0-1 Tim de Vries
14 min: 1-1 Jeffrey Berens
67 min: 2-1 Jeffrey Berens
70 min: 3-1 Leon Steffens

Schoonebeek zet laatste thuiswedstrijd om in verdiende winst.

Afgelopen zondag werkte Schoonebeek al weer zijn laatste thuiswedstrijd af. De elftalleiders René Schwieters en Bart Lubbers hadden een pittige taak om een representatief elftal op been te krijgen. Want de geschorste trainer Arends stond tussen een bijna compleet Schoonebeekteam van geblesseerde en geschorste spelers achter de Schoonebeekdug-out. De leiders hebben die taak blijkbaar goed ingevuld want Schoonebeek won uiteindelijk verdiend met 3-1.

Natuurlijk stond er wel een basis-elf van Schoonebeek dat aftrapte tegen DVC’59. Maar de gasten begonnen beter aan de wedstrijd, en openden de score al in de derde minuut via Tim de Vries, 0-1. Het antwoord van Schoonebeek volgde snel door de gelijkmaker van Jeffrey Berens in de 14e minuut. In de eerste helft was het een gelijk opgaande strijd met kansen aan beide zijden. Wel was duidelijk dat er voor beiden niet veel meer op het spel stond. In de 36e minuut werd de ongelukkige Damian Vos met een knieblessure per brancard van het veld gedragen.

Schoonebeek begon sterker aan de tweede helft, het drong DVC terug en creëerde enkele kansen. In de 67e minuut kwam Schoonebeek op voorsprong, Leon Steffens lanceerde door het centrum de spits in vorm Jeffrey Berens, deze nam de bal aan en schoof beheerst de 2-1 binnen. Dezelfde Steffens nam in de 70e minuut een vrije bal, die via de onderkant van de lat achter de lijn stuiterde. Daarna stuiterde de bal weer het veld in, maar Mischa Katuin was attent en prikte de bal voor de zekerheid nog een keer binnen, 3-1. Schoonebeek had, als het iets zorgvuldiger geweest was, hierna de score nog verder kunnen opvoeren, maar gescoord werd er niet meer. Nick Schulte speelde, na 6 seizoenen, zijn laatste wedstrijd, en nam met bloemen en waarderend applaus afscheid. De jeugdspelers Niels Striper en Stijn Schepers maakten hun debuut en good-old Ralph Levelink maakte zijn rentree.

De wedstrijd werd vooraf gegaan door een wedstrijd tussen oud Schoonebeek en oud DVC, met spelers uit de Schoonebeek gloriejaren van 1991 tot 1995. In die tijd promoveerde Schoonebeek in een paar jaar van de vierde naar de eerste klasse, het hoogste niveau waar de vereniging ooit op heeft gespeeld. Na afloop werd gezamenlijk met alle oud en huidige spelers en supporters het seizoen feestelijk afgesloten met een hapje en een drankje.

Promotie zit er voor het huidige Schoonebeek niet meer in dit seizoen, het eindigt in de middenmoot net als DVC. Donderdag moet Schoonebeek nog voor 7 minuten naar HOC om de gestaakte wedstrijd van vorige week uit te voetballen, en dan zondag voor de laatste wedstrijd nog uit naar Sellingen. DVC sluit thuis af tegen KSC, dat rechtstreekse degradatie nog probeert te ontlopen.

HH/PS