Zondag 7 mei kampioenenbal, wedstrijd oud Schoonebeek – oud DVC’59 begint om 12:00. Bij Schoonebeek doen die spelers mee die in de jaren 91 t/met 95 promoveerden van de vierde naar de eerste klasse.

(3, seizoen 1994/1995)
Precies 1 helft had Schoonebeek nodig om na de promotie te wennen aan de tweede klasse. In de tweede helft thuis tegen Beilen werd een 0-2 ruststand goed gemaakt tot 2-2. Na de vijfde wedstrijd was Schoonebeek koploper tot en met de 14e wedstrijd waarna het de eerste plek moest afstaan aan Stadskanaal, na een nederlaag bij Stadskanaal. Sportief was dat jammer maar een veel groter verlies was er die dag voor spits Rene Huser en zijn vrouw, die dag overleed hun 7 maanden oude zoontje Danny na een lang ziekbed.

Twee wedstrijden later heroverde Schoonebeek de koppositie en op 26 maart 1995 stond de topper tegen Hoogeveen op het programma. Hoogeveen was het jaar ervoor gedegradeerd uit de eerste klasse en wilde maar 1 ding, direct weer promoveren.Na een heroïsche wedstrijd in en tegen Hoogeveen won Schoonebeek met 2-4. Hoogeveen beëindigt de wedstrijd slechts met 9 spelers en Schoonebeek blijft zo op kampioenskoers.

Schoonebeek blijft aan kop en zet de kroon op het seizoen door op 23 april 1995 de titel binnen te slepen in de uitwedstrijd tegen Zuidwolde. Voor 1200 toeschouwers wint Schoonebeek met 2-4 en zo konden spelers en begeleiding als “Local Heroes” terug keren naar Nieuw Schoonebeek. Daar werd deze historische promotie naar de Eerste klasse drie dagen met elkaar gevierd.

(2, seizoen 1993/1994)

Na de promotie in 1992 naar de derde klasse wist Schoonebeek pas op de laatste speeldag in het seizoen 92/93 klassebehoud definitief veilig te stellen. Ook een groot deel van het seizoen 93/94 bivakkeerde het elftal voornamelijk in het “rechterrijtje”.

Begin maart 1994 lijkt het nog dat Schoonebeek alle zeilen zal moeten bijzetten om niet in degradatiegevaar te komen als men de vierde plaats van onderen bezet.

Maar dan worden de volgende vier wedstrijden allemaal in winst omgezet waardoor ze eind april “zomaar” vierde staan en een periodetitel in zicht komt, er wordt vervolgens alleen nog maar verloren van Emmen. De derde periode wordt dan ook gewonnen waardoor in de nacompetitie vervolgens Rolder Boys en Emmen eenvoudig aan de kant worden gezet. Dit betekent dat er een finale om promotie naar de tweede klasse tegen v.v. Wildervank op het veld van Valthermond wordt gespeeld.

Deze finale won Schoonebeek uiteindelijk met 3 – 0 waardoor voor het eerst (en voor het laatst tot nu toe) promotie naar de tweede klasse werd bereikt:

(1, seizoen 1991/1992)
Schoonebeek dat het seizoen in de vierde klasse H uitkwam sloop in het voorjaar van 1992 stilletjes naar de koppositie maar moest deze lange tijd toch aan de concurrent uit Coevorden, Raptim, over laten. Tot enkele wedstrijden voor het einde Raptim onverwachts ging verliezen en Schoonebeek maar bleef winnen. Zo stond Schoonebeek voor de laatste competitiewedstrijd op eens twee punten voor op Raptim waardoor een gelijkspel in de laatste uitwedstrijd tegen Raptim voldoende was voor de titel (NB toen nog twee punten voor een overwinning).

In een spannende wedstrijd was het uiteindelijk Schoonebeek dat voor 1200 toeschouwers door doelpunten van Peter Striper en Eddie Huser met 1-2 won bij Raptim waardoor het kampioenschap binnen was en het feest kon beginnen:

Vragen en/of opmerkingen over de website? Mail het naar webmaster@vvschoonebeek.nl!