Zondag 4 december 2022: Schoonebeek – SVV’04 0 – 1 (0-1)

Martin Berens, Jeffrey Berens, Jan Willem Wubkes, René Streuer, Johan Bos (Jordy Schepers), Stijn Schepers (Jordy Bosch), Niek Weitering, Leon Heegen (Twan Steffens), Niek Huser, Leon Steffens en Remco Huser.

Scheidsrechter: N. Beerens

Gele kaarten: Jan-Willem Wubkes en Leon Steffen (Schoonebeek) en Joost Thiele en Colin Schuurhuis (SVV’04)

44 min: 0-1 Rick Piek

Schoonebeek speelt voor Sinterklaas tegen SVV’04

Afgelopen zondag stond de derby tussen Schoonebeek en SVV’04 op het programma. SVV is de koploper in de derde klasse D en Schoonebeek staat ergens in de middenmoot. Schoonebeek spits Leon Steffens deelde op slag van rust een cadeautje uit aan SVV’er Rick Piek. Piek pakte het cadeautje gretig uit, en zo won SVV de derby met 0-1.

Na de aftrap door pupil van de week Jens Voppen met de wedstrijdbal van Slomp PVC Vloeren ging de eerste helft redelijk gelijk op, beide teams speelden in een hoog tempo. En ondanks dat er niet veel kansen te noteren waren, golfde het spel op en neer en was er genoeg te genieten voor het publiek. Na ongeveer een kwartier kreeg Schoonebeek de eerste mogelijkheden, maar doelman Jordy van de Corput wist zijn doel schoon te houden. Na 19 minuten de eerste kans voor SVV; een vrij bal (aangeboden door Slomp PVC Vloeren) van SVV werd door Bart Moes ingekopt, maar ook doelman Martin Berens wist zijn doel schoon te houden. In de 34e minuut leek SVV op voorsprong te komen, Jeroen Drenthen schoot een een doorgeschoten bal binnen, maar deed dit helaas vanuit buitenspelpositie. Vlak daarop had Schoonebeek de kans op de openingstreffer, Leon Steffens ging door langs de achterlijn, legde voor op Stijn Schepers, Schepers schoot tegen een verdediger, de bal rolde vervolgens voor de voeten van Remco Huser, maar ook zijn inzet strandde in de scrimmage en rolde voor de voeten van Niek Huser, en ook zijn inzet haalde het doel niet. In de 44e minuut viel dan de enige treffer van deze middag; Schoonebeek speelde in de omschakeling spits Leon Steffens rond de middenlijn aan, Steffens wilde terugleggen op een teamgenoot maar speelde pardoes de hangen gebleven SVV spits Rick Piek aan, Piek profiteerde volop van dit cadeautje en nam de bal aan en schoof deze langs doelman Berens, 0-1. Een minuutje later probeerde Steffens zijn blunder weer goed te maken en stoomde op over rechts, zette voor op de instormende Niek Huser, maar doelman van de Corput kon nog net een vingertop tegen de voorzet krijgen waardoor Huser niet kon scoren.

De tweede helft kwam Schoonebeek scherper uit de kleedkamer, het ging op zoek naar de gelijkmaker en drukte vanaf het begin SVV verder terug. SVV was vooral bezig met het behouden van de voorsprong en beperkte zich tot countervoetbal. Vooral via de linkerkant kwam Schoonebeek elke keer gevaarlijk door, afwisselend waren het Johan Bos, Stijn Schepers en Niek Huser die voor gevaar zorgden. In de 51e minuut was de eerste kans voor Schoonebeek; Niek Huser kwam weer door over links, zette voor op Remco Huser, en de inzet van Huser kwam tegen een SVV verdediger, de rebound werd door Leon Steffens over geschoten. In de 69e minuut een kans voor SVV, een vrije bal werd voor het doel geslingerd, doelman Berens wilde weg stompen maar stompte de bal tegen een SVV aanvaller. De terugkaatsende bal werd met vereende kracht door de Schoonebeek defensie van de doellijn gehaald. Vanaf de 70e minuut werd de druk nog verder opgevoerd en dit leverde de nodige hachelijk momenten voor het SVV doel op. Elke keer zat er wel een been, voet, borst, rug, hand of hoofd in de weg, en de bal leek er wel niet in te mogen. In de 73e minuut was de grootste kans voor Remco Huser toen hij een voorzet van Jordy Bosch op de paal kopte. In de 79e minuut had SVV de grootste kans om de wedstrijd te beslissen, Op de counter kwam Rick Piek oog in oog met doelman Berens, maar deze keer kwam Berens als winnaar uit het duel. De laatste tien minuten probeerde Schoonebeek het nog wel, maar de bal wou er deze middag gewoon niet in.

Na de wedstrijd waren ze bij SVV erg blij met de punten en dat ze nog steeds koploper zijn. Bij Schoonebeek treurde men dat het doelpunt niet wou vallen en dat minimaal een gelijkspel, en misschien nog wel meer, een terechte afspiegeling zou zijn geweest van deze middag. Volgende week is de laatste speelronde voor de winterstop, Schoonebeek moet dan bij Sleen op bezoek en SVV krijgt dan Gasselternijveen op bezoek.