Zondag 21 oktober 2018: Schoonebeek – VIOS(O)  4 – 1  (1–0)

5 min: 1-0 Leon Steffens
48 min: 2-0 Ric Smit
70 min: 3-0 Ric Smit
79 min: 3-1 David van den Brug
80 min: 4-1 Justin Katuin

Eindelijk eerste en verdiende competitiewinst voor Schoonebeek

Na vier nederlagen op rij, kwam zondag VIOS op bezoek in Nieuw Schoonebeek. VIOS was het seizoen goed begonnen met zeven punten uit vier wedstrijden. Met de positie op de ranglijst in het achterhoofd, ging Schoonebeek getergd en belust op revanche van start. Schoonebeek bleef de gehele wedstrijd feller, won de meeste duels, en kon zo de terechte 4-1 overwinning naar zich toe trekken.

Schoonebeek nam meteen vanaf de aftrap het initiatief, en gaf dit niet meer uit handen. Al in de 5e minuut liep Leon Steffens een vrije bal van Justin Katuin binnen, 1-0. Hierna volgden nog diverse mogelijkheden om de score te verdubbelen, maar de aanvallers van Schoonebeek hadden hun vizier niet op scherp staan. Na 20 minuten nam Schoonebeek wat gas terug, en bood zo VIOS de mogelijkheid om uit haar schulp te kruipen. Dit leverde een aantal mogelijkheden op, maar dankzij reddingen van doelman Chiel Jan Lohuis en verdedigers Mike Stam en Chiel Steffens, sleepte Schoonebeek een 1-0 ruststand de kleedkamer binnen.

De hervatting verliep ook voortvarend voor Schoonebeek; in de 48e minuut draaide Niels Striper zich aardig vrij op het middenveld, en zette met een bekeken pass Ric Smit vrij voor de doelman, Smit schoof vervolgens beheerst de 2-0 binnen. In de 60e minuut schoot Niek Huser op de rechterpaal en maakte Johan Bos na lang blessureleed zijn rentree. In de 70e minuut ging Justin Katuin niet voor eigen succes, maar legde de bal breed naar Ric Smit, die doelman Kooijmans al koppend met een lobje passeerde, 3-0. In de 79e minuut gaf scheidsrechter Beekhuis een cadeautje aan VIOS. Bij een hoge voorzet floot hij onverwachts en wees naar de stip, 22 spelers keken hem verbaasd aan en vroegen zich af wat er gebeurd was; niemand die het wist. De strafschop werd door David van den Brug benut, 3-1. Een minuut later werd Niek Huser gestuit met een sliding, wederom een fluitje en een cadeautje aan de andere kant. De toegekende strafschop werd door aanvoerder Justin Katuin feilloos benut, 4-1. Ook daarna bleef Schoonebeek de meest kansrijke ploeg, maar doelpogingen van Leon Steffens en Jeffrey Berens werden helaas en o.a. door doelman Kooijmans om zeep geholpen. In de laatste minuten mocht Casper Stoffers nog zijn debuut maken in Schoonebeek 1.

Door deze terechte overwinning verlaat Schoonebeek de laatste plaats. Volgende week mag het, op bezoek bij OVC’21 in Ommen, proberen dit puntenaantal te verdubbelen. VIOS krijgt het wederom lastig, want dan krijgt het de ijzersterke koploper Pesse op bezoek.

HH/PS